مثال: دماسنج سانتی گراد دمای جسمی را 20 درجه سانتی گراد نشان می دهد. دماسنج فارنهایت دمای همین جسم را چند درجه نشان می دهد؟
همرفت(کنوکسیون)
می خواهیم ظرف آبی را به وسیله چراغی گرم کنیم، اگر شعله به یک
قسمت از ظرف آب نزدیک باشد، پس از مدتی مشاهده خواهیم کرد تمام آب به
جوش می آید. علت این پدیده آن است که آب در مکانی که گرما می گیرد
منبسط و سبک می شود و به طرف بالا حرکت می کند و آب سرد که سنگین تر
است جای آن را می گیرد. این عمل آن قدر ادامه می یابد تا آنکه همه ی آب
گرم شده و سرانجام به جوش می آید.
عملی که در آن انتقال گرما از راه
انتقال مولکول ها صورت می گیرد، همرفتی یا جابه جایی نامیده می
شود.
نکته: در مایعات و
گازها(سیالات) که مولکول ها به آسانی می توانند جابه جا شوند، گرما از
راه همرفتی منتقل می شود.
وجود جریان های گرم و سرد دریایی و انواع
بادها در اثر جریان همرفتی به وجود می آید.
دستگاه آب گرم کن
(شوفاژ)، دودکش کارخانه ها، لامپ های گازی بر اساس همین پدیده عمل می
کنند.
توجه: در روش انتقال گرما به روش همرفت،
خود ماده با جابه جا شدن گرما را منتقل می کند.
نکته: در جریان همرفتی شارش مایع یا گاز
بر اثر تغییر چگالی است.
وسایل آزمایشگاهی با تصاویر زیبا
قیف :
وسیله ای شیشه ای ،پلاستیکی و ... برای انتقال مایع ها از ظرفی به ظرف دیگر همچنین در صاف کردن و ... به کار می رود.
لوله ی آزمایش : لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات و نباید در هنگام گرم کردن ان بیش از 3/1 ظرفیت آن را پر کرد. آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.
برس لوله یا لوله شور: نوعی برس که برای شستن وتمیز کردن دیواره ی درونی لوله ی آزمایش کاربرد دارد.برای شستن لوله آزمایش، برس را درون لوله آزمایش قرار می دهند و می چر خانند.
جا لوله ی آزمایش: وسیله ای چوبی،پلاستیکی یا فلزی که برای نگهداری لوله آزمایش کاربرد دارد.
لوله گیر : وسیله ای فلزی یا چوبی که برای نگهداری لوله آزمایش به هنگام گرم کردن (لوله گیر فلزی)و گرفتن آن (لوله گیر چوبی) به کار می رود.
با تشکر از همکار عزیزم آقای طاهری
منبع: http://olumtaheri.blogfa.com
http://s3.picofile.com/file/8100653576/olum_7_Fariborz_Taheri.pdf.html
اصلاحیه :
1. صفحه 9 جواب سوال 26 :به جای میلی متر مکعب ، میلی
لیتر قرار دهید .جمله اصلاح شده : این ظروف بر حسب سانتی متر مکعب یا میلی
لیتر مدرج شده اند .
2. صفحه 12 جواب سوال 15 قسمت ب : به
جای آخرین کلمه جمله یعنی هیدروژن ، اکسیژن قرار دهید . جمله اصلاح شده :
آب ( دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن )
3. صفه 13 جواب سوال
26 قسمت ج : " آن اتم و " را حذف کنید . جمله اصلاح شده : هر چه ذرات
سازنده اتم بیشتر باشد هسته آن بزرگتر خواهد بود .
4. صفحه
19 جواب سوال 3 قسمت پ : به جای سنگ آهک ، سنگ آهن را قرار دهید . جمله
اصلاح شده : گرم کردن مخلوط سنگ آهن ، کربن و آهک در کوره
وقتی به جسم ساکن نیرو وارد شود, ممکن است جسم در جهتی که نیرو بر آن وارد می شود به حرکت درآید. در این صورت می گوییم نیرو روی جسم کار انجام داده است.
کاروقتی انجام می شود که نیروی نقطه اثر خود را جابه جا کند.
توجه: هر چه نیرو یا جابه جایی بزرگتر باشد, کار انجام شده بیش تر است
.
در این گونه مثال ها نیرو و جابه جایی در یک جهت هستند, بنابر این مقدار کار از رابطه ی زیر به دست می آید.
جابه جایی × نیرو = کار
W=F.d
گاهی ممکن است نیروی وارد شده و جابه جایی در یک راستا نباشند. در این صورت مولفه ای از نیرو کار انجام می دهد که در راستای جابه جایی باشد.
در شکل مقابل فرد به وسیله طنابی که با سطح افق زاویه Θ (تتا) می سازد جسم را روی سطح افقی می کشد.
در این شکل نیروی F نیروی فرد و Θ زاویه بین نیروی F نسبت به راستای جابه جایی است.
دراین صورت نیروی F به دو نیروی FsinΘا (F سینوس تتا) و FcosΘ (اF کسینوس تتا) تجزیه می شود.
مولفهFcos Θ ا مولفه نیرو در راستای جابه جایی است. در این حالت مقدار کار برابر است با:
W= F cosΘ . d
با توجه به مطالب بالا, کار را می توان از رابطه کلی زیر به دست آورد:
W= F . d . cosΘ
در این رابطه زاویه بین راستای نیور و جابه جایی (Θ) بر حسب درجه، نیرو (F) بر حسب نیوتن (N)، جابه جایی (d) بر حسب متر (m) بر حسب نیوتن متر یا ژول (j) است.
در جدول زیر مقدار سینوس و کسینوس چند زاویه که کاربرد بیش تری دارند آورده شده است.
توجه: فقط در هنگام به حرکت در آوردن اجسام ساکن کار انجام نمی شود. بلکه اگر نیرویی بر یک جسم متحرک نیز وارد شود ممکن است سرعت یا جهت حرکت جسم, در جهت وارد شدن نیرو, تغییر کند. در چنین حالتی هم کار انجام می شود.
در موارد زیر کار انجام نمی شود:
1) بر یک جسم نیرو وارد شود ولی جسم حرکت نکند
2) اگر جسمی در حال حرکت باشد ولی به آن نیرویی وارد نشود.
مثال: فضا پیماها در فضاهای دور دست بدون آنکه هیچ نیرویی جلو حرکت آن ها را بگیرد. بدون هیچ اصطکاکی در فضای بی کران در حال حرکت هستند. در چنین حالتی, چون هیچ نیرویی سبب کند شدن حرکت جسم نمی شود. جسم هم چنان با سرعتی ثابت در جهتی معین به حرکت خود ادامه می دهد در این حالت اگر چه جسم در حال حرکت است اما کاری انجام نمی شود.
3) گاهی نیرویی بر یک جسم وارد می شود اما جسم در جهت وارد شدن نیرو حرکت نمی کند در این صورت اگر نیرو بر راستای جا به جایی عمود باشد (Cos90=0) نیروی وارد شده کار انجام نمی دهد.
به طور مثال: فردی جعبه ای را در دست دارد و آن را در جهت افقی حرکت می دهد. در این حالت فرد دو نیرو وارد می کند.
1- F۱ : نیرویی برابر نیروی وزن جسم اما در جهت بالا به منظور نگه داشتن جسم و جلوگیری از افتادن آن بر روی زمین به جسم وارد می شود این نیرو کاری انجام نمی دهد, چون در جهت وارد شدن آن, جسم جابه جا نمی شود.
2- F۲ : نیرویی به صورت افقی به منظور به حرکت در آوردن جسم به طرف جلو این نیرو چون در راستای جابه جایی است پس کار انجام می دهد.
مثال 1: شخصی روی دسته یک جاروبرقی نیروی 25 نیوتن در امتدادی که با افق زاویه 60 درجه می سازد, وارد می کند و آن را در سطح افقی 10 متر جا به جا می کند. کار نیروی F چقدر است؟
مثال 2 : جسمی به جرم ۵ kg را به اندازه ۵۰Cm از سطح زمین بالا می بریم.
کار نیروی وزن چقدر است ؟
d= ۵۰ cm= ۰/۵ m
W= mg= ۵×۱۰=۵۰ N وزن جسم
W= F . d . cosΘ
W=
۵۰×۰/۵×(-۱)
= -۲۵ j
نکته: هرگاه نیرو و
جابه جایی هم راستا و در خلاف جهت باشند ( ) کار
انجام شده منفی است.
W = -F . d
به بالا آمدن آب و حرکت آن به سمت ساحل مد
و به پایین رفتن آب در سواحل، جزر گفته می شود.
هنگام مد آب به سمت ساحل پیش می آید و هنگام جزر به سمت دریا به عقب می رود. ادامه مطلب ...
انرژی پتانسیل :
انرژی ذخیره شده در اجسام را انرژی
پتانسیل می گویند.
وقتی فنری کشیده یا فشرده می شود و یا وزنه ای از
سقف آویزان می شود دارای انرژی ذخیره شده است.
این انرژی به صورتهای
مختلف در مواد ذخیره می شود، بنابراین انرژی پتانسیل انواع گوناگونی
دارد.
همه دارای انرژی ذخیره شده
هستند.
این نوع انرژی که جسم فقط به علت ارتفاعش از سطح زمین دارد،
انرژی پتانسیل گرانشی نام دارد.
یکای اندازه گیری انرژی پتانسیل
گرانشی(
U ) ، ژول
(j) می باشد.
عوامل موثر بر انرژی پتانسیل
گرانشی:
1) جرم
جسم(m)
یکای اندازه گیری:
کیلوگرم(kg)
هرچه جرم جسم بیش تر باشد، انرژی بیش تری در
جسم ذخیره می شود.
2)
ارتفاع جسم از سطح زمین(h)
یکای اندازه گیری:
متر(m)
هرچه ارتفاع جسم از سطح زمین بیشتر باشد، انرژی پتانسیل گرانشی
نیز بیشتر
خواهد بود.
3)
شتاب گرانش زمین (g)
یکای اندازه گیری:
متر بر مجذوز ثانیه
شتاب گرانشی بر روی سطح زمین
معادل
10 است.
انرژی پتانسیل گرانشی به روش زیر محاسبه می شود:
ب)انرژی پتانسیل کشسانی:
اگر فنری را کشیده یا فشرده کنیم مقداری انرژی در فنر ذخیره می شود.
http://host15.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/18/998c5e52e2b169b8617ae92e207c814551928.mp4
شیوه صحیح مطالعه ، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.
2- میزان یادگیری را افزایش میدهد.
3- مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر میکند.
4- به خاطر سپاری اطلاعات را آسان تر می سازد.
برای
داشتن مطالعه ای فعال و پویا ، نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا
برای مرور مطالب ، دوباره کتاب را نخوانده و در زمانی کوتاه از روی
یادداشت های خود ، مطالب را مرور کرد.
یادداشت برداری ، بخش مهم و حساس
از مطالعه است که باید یه آن توجهی خاص داشت ؛ چون موفقیت شما را تا حدود
زیادی تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد .
خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.
شش روش مطالعه:
1- خواندن بدون نوشتن: همانطور
که اشاره شد روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و
برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده
کرد . باید با چشمان خود مطالب را خواند ، باید در زمان مورد نیاز مطالب را
بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه
درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد
نیاز ، خصوصا قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع
مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.
2- خط کشیدن زیر نکات مهم: این
روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا
که در این روش ، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک
مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم میگردد . حداقل ،
روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را
بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در
کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند.
3- حاشیه نویسی: این
روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق
مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت
چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی: در
این روش ، شما مطالب را میخوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه بر
روی دفتری یادداشت میکنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای
قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ، ابتدا مطالب را درک کرده ، سپس آنها
را یادداشت میکنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.
5- کلیدبرداری: کلیدبرداری
روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش ، شما پس
از درک مطلب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت میکنید و در واقع ، کلمه
کلیدی ، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با
دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده میشود.
6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این
روش بهترین شیوه برای یادگیری ، خصوصا فراگیری مطالب درسی است . در این
روش ، شما مطالب را میخوانید ؛ پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان
خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت میکنید و سپس کلمات
کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به
بهترین شکل ممکن سازماندهی میکنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص میکنید) تا
در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای تولید شده
مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز ،
آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش ، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا
حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان میکند و بازده
مطالب را افزایش میدهد.
چند توصیه مهم:1-
حداکثر زمانی که افراد میتوانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش
از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز
نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود و مجددا با
همین روال شروع به مطالعه کرد.
2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و
سنگین خودداری کنید و سپس چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمایید چون پس از
صرف غذای سنگین ، بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و
جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و
تمرکز کاسته میشود . همچنین غذاهای آردی مثل نان ، و قندی قدرت ادراک و
تمرکز را کم میکند و نوشابه های گازدار هم همینطور هستند.
3- ذهن آدمی
باهوش است ، اگر یادداشت بردارید مطالب را به سرعت حفظ و به آسانی به یاد
می آورد و نیز همزمان نمیتوانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید ؛ پس
حین مطالعه لطفا یادداشت برداری نمایید.
سوسیس و کالباس، یکی از نمونههای مواد غذایی است که به راحتی آماده مصرف میشود و در عین حال بسیار خوشمزه است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اما افزایش استقبال مصرف کنندگان از انواع سوسیس و کالباس، در شرایطی مشاهده میشود که بسیاری از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع مواد غذایی اشاره میکنند. این در حالی است که مصرف نوشابهها، سوسیس و کالباس نیز همپای این مواد هر روز افزایش مییابد به همین علت اغلب کودکان و نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روی و انواع ویتامینها مواجه هستند و رشد آنها به طور کامل انجام نمیشود. ….
واسه خوندن این متن زیبا در مورد مضرات سوسیس و کالباس
به ادامه متن برین
ادامه مطلب ...
تعریف آبدهی :
مقدار آبی که در یک ثانیه از یک منبع آب (چاه، چشمه، قنات، رودخانه، کانال و غیره) جریان پیدا می کند دبی ، یا آبدهی آن منبع می گویند و با حرف D نشان داده می شود.
واحد به کار گیری در آبدهی :
آبدهی جریان آب را بر حسب متر مکعب در ثانیه ، یا لیتر در ثانیه بیان می کنند. واحد مترمکعب در ثانیه برای دبی های زیاد مثل رودخانه و کانال های بزرگ و واحد لیتر در ثانیه برای جریان های آب چاهها و رود های می شود، بکار می رود.
قنات اختراع ایرانیان است و دهها قرن هم قدمت دارد . در حالی که چینیها فن حفر قنات را تازه حدود ۲۰۰ سال پس از ایرانیان آموختهاند.اجداد ما آبهای شیرین دامنه کوهستان را با کمک فن قناتسازی که روش ابداعی خودشان بوده به حاشیه کویرها بردهاند.
با همان روش بسیار ابتدایی و مصالح ابتداییتر (کولهای [تالاب] سفالین). قناتها علاوه بر انتقال آب شیرین به دشتها و حاشیه کویرها میتوانند با توجه به لایههای زمینشناسی کشور، در زهکشی و انتقال آب شور و دور کردن این آبها از مجاورت سفرههای آب شیرین زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرند.
فایل:فیلم آموزشی چرخه آب و آلودگی آبهای زیر زمینی | ||
فیلم | http://dl.bazbaran6.ir/phocadownload/paye3/ab-va-charkhey-an.zip | حجم فایل: ۱۲۸MB |
با توجه به این که طلا رسانایی بالایی در انتقال گرما دارد، طلای بکار رفته در منبع حمام شیخ بهایی موجب میشده با...یک مخترع مشهدی پس از 300 سال با شبیه سازی حمام شیخ بهایی به رازساخت این حمام پی برد. ،حمام شیخ بهایی در اصفهان یکی از شاهکارهای معماری ایران و جهان است که دردوران صفویه ساخته شد. علی اصغر برهمند، رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی و طراح طرح شبیه سازی حمام شیخبهایی گفت: در طرح شبیه سازی شده به جای منبع طلایی که در حمام شیخبهایی وجود دارد، از یک منبع مسی به عنوان آبگرمکن استفاده شده و با یک شمع آب این آبگرمکن گرم می شود. وی افزود: با توجه به این که طلا رسانایی بالایی در انتقال گرما دارد، طلای بکار رفته در منبع حمامشیخ بهایی موجب میشده با حرارت کم انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم شود.محقق این طرح همچنین گفت: در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی30 درصدی در مصرف سوخت می شود. برهمند درباره شیوه کار این ابگرمکن افزود: آب سرد از طریق یک لوله از بالای ابگرمکن عبور می کند وپس از گذر از داخل آن با حرارت شمع گرم و اماده استفاده می شود.او گفت: هزینه ساخت این ابگرمکن 6 میلیون ریال است که با ورود به بازار و تولید انبوه، هزینه ساخت آن کاهش خواهد یافت. این اثرپژوهشی که با تایید انجمن مخترعان خراسان رضوی مراحل ثبت ملی را می گذراند تاکنون موفق به کــسب دو نشان طلای سوئیس در سال 2006 و مدال طلای مسکو 2007 شده است.به گفته این محقق خراسانی، کارشناسانی از سازمان ملل از وی خواسته اند این طرح را برای آنها اجرا کند ، اما برهمند ترجیح داده است ان را به نام ایران بسازد.حمام شیخ بهاییدر اصفهان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و مهندسی جهان، مربوط به دوره صفویه است که با مهندسی شیخ بهایی ساخته شده است.آب این حمام با سیستم"دم و گاز" یعنی از گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چکیدن روغن عصارخانه شیخبهایی که در مجاورت حمام قرار دارد روشن میشده است.عصارخانه محلی برای تهیه روغن از دانههای روغن بوده است. این حمام با استفاده از این سیستم پیچیده مهندسی به مدت طولانی تنها با یک شمع روشن میشده است.
منبع: وبلاگ تحصصی حرفه و فن